Czy pojazdy bezzałogowe sprawią, że kierowcy zostaną bez pracy?

Nie ma wątpliwości, że pojazdy bezzałogowe będą coraz popularniejsze. Trudno jednak określić, w którym momencie staną się na tyle powszechne, że kierowcy będą musieli obawiać się o swoje zatrudnienie. Rozwój technologii postępuje szybko, jednak niedostosowana infrastruktura drogowa, jak i wysokie koszty inwestycji ograniczają możliwości wdrożenia innowacji na szeroką skalę. Nie zmienia to faktu, że państwa Unii Europejskiej już teraz przygotowują się na zmiany, jakie mają nastąpić.

Powszechnie mówi się o tym, że na rynku pracy brakuje kierowców, a pracodawcy mają problem z uzupełnieniem braków kadrowych. Dowodem na to mogą być statystyki OLX Praca, dotyczące liczby publikowanych na portalu ogłoszeń. Jeśli chodzi o liczbę pojawiających się ofert, w październiku 2018 roku było to 9700 ogłoszeń w kategorii kierowca/kurier. Oznacza to, że kategoria ta zajęła trzecie miejsce pod względem popularności wśród pracodawców. Pierwsze miejsce zajmuje produkcja (10 000), a drugie – kasjer/ekspedient (9800). 

Co ciekawe, biorąc pod uwagę liczbę odpowiedzi na ogłoszenia, zwycięża kategoria kierowca/kurier. Zgodnie z danymi z tego samego miesiąca, na opublikowane na portalu oferty zaaplikowało aż 930 000 kandydatów. Może to świadczyć o dużej liczbie osób zainteresowanych tym stanowiskiem, bądź wysokim poziomie rotacji w branży.

Mimo, jakby się wydawało, dużego spływu CV, pracodawcy z branży miewają problemy kadrowe. Coraz częściej mówi się o tym, że sposobem na ich rozwiązanie mogą być pojazdy autonomiczne. Nie ma wątpliwości, że transport drogowy już wkrótce wejdzie na nowy poziom działania. Wynika to z coraz popularniejszej automatyzacji samochodów. Mimo że wprowadzane rozwiązania są wciąż niedoskonałe, już teraz mówi się o tym, że niedługo nastąpią zmiany, które zrewolucjonizują nasze życie.

Zgodnie z założeniem Unii Europejskiej do 2020 roku mają być dostępne komercyjnie samochody osobowe i ciężarowe, zdolne do samodzielnego radzenia sobie w niektórych sytuacjach. Przykładem mogą być śmieciarki współpracujące z pracownikami czy samochody jeżdżące samodzielnie do miejsca parkingowego. Nie będą one w pełni zautomatyzowane, jednak proces ten bez wątpienia będzie postępował. Celem UE jest (do 2030 roku) upowszechnienie pojazdów jeżdżących samodzielnie w określonych warunkach drogowych. 

Zanim dojdzie do pełnej automatyzacji samochodów, specjaliści muszą znaleźć rozwiązanie problemów, jakie mogą z niej wynikać. Jedną z kwestii jest potrzeba przebranżowienia kierowców. Istotnym wyzwaniem są problemy etyczne, wynikające  z przeniesienia na pojazdy odpowiedzialności za prowadzenie. W związku z tym należy określić oczekiwania dotyczące np. reakcji w przypadku wypadku. W Arizonie w tym roku doszło do pierwszego śmiertelnego wypadku spowodowanego przez samochód sterowany przez komputer. Pojazd potrącił pieszego przechodzącego przez ulicę w nieoznakowanym miejscu. Kolejnym problemem jest rozstrzygnięcie kwestii danych osobowych, które będą przez tego rodzaju pojazdy przetwarzane. W tym przypadku muszą być zachowane najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony.

Z drugiej jednak strony mobilność autonomiczna niesie za sobą sporo korzyści. Walka USA i Japonii, jaka toczy się pomiędzy kontynentami w zakresie przodowania w pojazdach autonomicznych, wynika przede wszystkim z szansy na wzrost gospodarczy. Rozwój tej gałęzi gospodarki wiąże się z pojawieniem się nowych miejsc pracy oraz znacznym zmniejszeniem kosztu transportu. Co za tym idzie, gdyby Unia Europejska zrealizowała swoje ambicje, europejski przemysł stałby się silniejszy i bardziej konkurencyjny.

Jest to wciąż odległa wizja, jednak coraz bardziej realna. Zautomatyzowana mobilność będzie zyskiwała coraz większą popularność. Na razie infrastruktura nie umożliwia wdrożenia w pełni samodzielnych pojazdów, jednak niewątpliwie systemy automatyczne będą doskonalone i rozwijane. Świadczą o tym wprowadzane w Europie regulacje prawne, które są dostosowane do pojawiania się na drogach autonomicznych pojazdów.

Autor: SBW

 

Czy w takim razie istnieje zagrożenie, że kierowcy przestaną być potrzebni na rynku pracy?

Może ci się spodobać
Alternatywy do 8-godzinnego czasu pracy cz. 2
Szukasz studentów do pracy? Kilka słów o tym na co powinieneś zwrócić uwagę.

Zostaw komentarz

Twój komentarz*

Twoje imię*
Twoja strona www