Jak badać, żeby dowiedzieć się… lepiej

praca na olx

W raporcie OLX Praca KNOW HOW 2019 zatytułowanym „Poznaj swojego pracownika” mówimy o potrzebach 6 grup zawodowych. O jednej z metodyk wykorzystanej podczas badań jakościowych opowiadają Partnerzy naszego projektu – badacze z Very Human Services.

Na czym polega wybrana metodyka?

Dominik: Podstawy metodyki badania stworzyliśmy sami w oparciu o nasze kompetencje badawcze i projektowe. Zamiast skorzystać z jakiegoś „gotowca”, zaprojektowaliśmy więc „narzędzie badawcze” i nazwaliśmy je FWK czyli fokus warsztatowo-kreatywny. Jest to połączenie wielu różnorodnych technik z obszaru badań jakościowych, począwszy od tradycyjnego badania fokusowego, po techniki generatywne i projekcyjne.

Iza: Często proponujemy taki badawczy miks, bo wychodzimy z założenia, że jeśli zastosujesz standardowe techniki badawcze, dojdziesz z dużym prawdopodobieństwem do wniosków, do których doszli inni. A nam zależało na tym, żeby dotrzeć do nieoczywistych obserwacji i podzielić się nimi z pracodawcami w formie ciekawego raportu. I taki rzeczywiście powstał.

Czym się różni FWK od innych badań?

Iza: Z technicznego punktu widzenia, fokus warsztatowo-kreatywny pozwala w dość krótkim czasie (ok. 3-4 godzin) pozyskać pogłębione informacje z bardzo wielu, zróżnicowanych źródeł (kilkunastu uczestników warsztatu o różnym profilu społecznym i demograficznym).

Co leży u podstaw takich badań?

Wojtek: Filarami FWK są przede wszystkim: warsztatowy charakter spotkania oraz dobra atmosfera. Urozmaicone zadania, które wykonują uczestnicy indywidualnie, w parach lub w zespole pozwalają na utrzymanie aktywności i integrację zespołów. Z naszych doświadczeń wynika, że również dodają odwagi do dzielenia się opiniami, poglądami. W swobodnej atmosferze ludzie chętniej dzielą się z nami swoimi doświadczeniami. Tak skonstruowane badanie ułatwia nam odkrycie cennych, często ukrytych, nie zawsze dobrze uświadomionych wartości i postaw.

Jakie są benefity płynące z tego rodzaju badań – jeżeli chodzi o uczestników badania?

Iza: Przyjazna, akceptująca atmosfera powoduje również, że badani nie wychodzą ze spotkania z poczuciem „przemaglowania”. FWK pozostawia dobrą energię i satysfakcję wśród uczestników, a dzięki temu ludzie chętniej uczestniczą w tego typu badaniach.

A co dało takie podejście w kontekście wyników?

Wojtek: Przede wszystkim pozwoliło dostarczyć pracodawcom wnioski znacznie bardziej pogłębione niż na przykład stwierdzenie, że osoby szukające pracy zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia czy dogodna lokalizacja.

Dominik: FWK merytorycznie koncentruje się na wybranych zagadnieniach i bardzo pogłębia ich zrozumienie. Naszym zadaniem było znalezienie interesujących wątków w obszarze poszukiwania pracy. Dotrzeć poza oczywistości, do informacji na poziomie głębokich potrzeb, czasem nieuświadomionych i zrozumieć dlaczego ktoś zachowuje się w taki a nie inny sposób, podejmuje takie a nie inne wybory, wykonuje określone czynności w określony sposób. Oczywiście cały czas poruszamy się w przedmiocie badania czyli w kontekście pracy, szukania nowych miejsc zatrudnienia.

Iza: Dlatego postawiliśmy na techniki i narzędzia nieoczywiste – wycinanki, scenki, budowanie metafor za pomocą artefaktów. Te z pozoru niewinne „zabawy” wywoływały u uczestników FWK osobiste refleksje, a nam pozwalały zrozumieć motywacje, aspiracje czy cele zawodowe. Ich widocznym efektem jest zestawienie bardzo ciekawych metafor, które znajdują się w raporcie, i dotyczą każdej z 6 kategorii zawodowych. Niektóre są naprawdę zaskakujące.

Iza: Pozostając w sferze metafor tak mogę podsumować przeprowadzone badanie – byliśmy jak górnicy, którzy dokopują się głębokich pokładów, a z drugiej strony jak podróżnicy, którzy na różnych etapach podróży odkrywają ciekawe miejsca, zjawiska, kultury.

A gdybyście mieli podsumować przeprowadzone badanie w kilku zdaniach?

Dominik: Nie jest łatwo podsumować w krótkich słowach tak obszerną pracę. Materiału badawczego było bardzo dużo, a wnioskowanie obejmowało nie tylko efekty pracy badanych, ale również to, o czym i jak uczestnicy rozmawiali podczas wykonywania zadań i jak uzasadniali swoje wybory.

IzaBadaliśmy kontekstowo (praca, szukanie pracy) i interaktywnie (techniki kreatywne, praca zespołowa). Znaleźliśmy odpowiedzi nie tylko na pytania: „Co?” i „Jak?”, ale przede wszystkim – „Dlaczego?”. To z kolei pozwoliło nam na spojrzenie na świat oczami naszych badanych i dotarcie do ciekawych obserwacji opartych na niezaspokojonych potrzebach (insightów), na których możliwe jest budowanie wartościowych rozwiązań w obszarze pozyskiwania nowych pracowników lub utrzymania obecnych. Wnioski w syntetycznej i ciekawej formie zostały przedstawione w raporcie „OLX Praca. Poznaj swojego pracownika”.

Poznaj swojego pracownika

Zespół Very Human Services podczas premiery raportu „Poznaj swojego pracownika” OLX KNOW HOW 2019. Od lewej Domink Postaremczak, Iza Bernau-Ławniczak i Wojtek Jagodziński.

Bezpłatny raport „Poznaj swojego pracownika” jest dostępny na >> olx-knowhow.pl

Może ci się spodobać
Raport OLX
Poszukiwanie pracowników online z OLX
Student pracujący

Zostaw komentarz

Twój komentarz*

Twoje imię*
Twoja strona www