Portale społecznościowe zamiast CV

Ogromna popularność mediów społecznościowych to jeden ze znaków naszych czasów. To aktualnie jeden z najistotniejszych kanałów komunikacji. Dodatkowo każdego dnia rośnie liczba użytkowników internetu, a także czas, jaki spędzamy w sieci. Popularne portale społecznościowe nie tylko stanowią nieodłączny element współczesnej rozrywki i komunikacji, ale odgrywają również coraz ważniejszą rolę w procesie rekrutacji.

Według badań przeprowadzonych przez firmę Adecco, zdecydowana większość społeczeństwa posiada konta na rozmaitych portalach społecznościowych. Ponad połowa użytkowników postrzega je jako współczesne narzędzie do poszukiwania pracy. Rosnąca z dnia na dzień sieć społeczności wirtualnych stanowi bardzo interesujące środowisko zawodowe. Jest to największe źródło pozyskiwania informacji oraz jedna z najszybszych dróg komunikacji międzyludzkiej. Choć liczba użytkowników portali społecznościowych jest największa wśród najmłodszych grup wiekowych, najchętniej do szukania zatrudnienia wykorzystują je osoby urodzone w latach 1946-1964.

Kiedyś a dziś

Poszukiwanie pracy pod wieloma względami jest dziś znacznie łatwiejsze niż przed laty. Dawniej, choć pracę miał niemal każdy, rzadko spełniała ona oczekiwania kandydatów, co skutkowało niewielkim zaangażowaniem w wykonywane zadania. Panujący obowiązek pracy zmuszał do pojawienia się w biurze zatrudnienia lub wykorzystania znajomości. Z kolei pracodawcy, chcąc dotrzeć do zainteresowanych ich ofertą, wspierali się gazetami z ogłoszeniami. Obecnie, zarówno jedna, jak i druga strona posiada całą gamę możliwości, które pomagają usprawnić podejmowane działania. W dobie nowych technologii najpopularniejszym i przynoszącym najszybsze efekty źródłem szukania zatrudnienia jest internet, a od niedawna szczególny potencjał tkwi w portalach społecznościowych.

Gdzie i jak budować profil wartościowego kandydata

Warto pamiętać, że mamy do czynienia z różnego rodzaju serwisami społecznościowymi. Niektóre z nich mają charakter osobisty, inne bardziej profesjonalny. Do tych pierwszych należy między innymi Facebook, Instagram, czy Google +. Wśród portali, kojarzonych z budowaniem głównie biznesowych relacji pierwsze skrzypce grają LinkedIn oraz GoldenLine. Zrzeszają one specjalistów poszczególnych branży, a także rekruterów, którzy w tego typu bazach kandydatów widzą coraz większy potencjał. Dlaczego serwisy społecznościowe okazują się tak użyteczne w procesie rekrutacji? Najczęściej stanowią one jedną z metod weryfikacji potencjalnych pracowników. Należy mieć na uwadze, że sprawdzane są nie tylko informacje, które świadomie i celowo zamieszczamy na naszych profilach. Ocenie zatrudniającego podlegają również zdjęcia, dodawane komentarze i otrzymywane opinie. Bardzo istotne jest zachowanie ostrożności, ponieważ każdy zły ruch może wpłynąć negatywnie na zdanie rekrutera i tym samym zaprzepaścić nasze na znalezienie pracy.

Jak skutecznie wspierać się social media

Rozwój portali społecznościowych niesie ze sobą ogrom możliwości dla ich użytkowników.  Każdego roku rośnie też świadomość, że aktywność w internecie może przełożyć się na powodzenie rekrutacji. Podczas kreowania wizerunku wartościowego pracownika należy kierować się zasadą, która mówi o uzupełnianiu informacji dostępnych w naszym życiorysie. Nie warto jedynie powielać treści, które można znaleźć w dokumentach aplikacyjnych. Profil kandydata w mediach społecznościowych powinien lepiej przybliżyć jego osobę oraz pomóc podjąć decyzję rekruterowi. Postawienie na estetykę, rzetelność oraz rozbudowywanie sieci kontaktów zawodowych to klucz do sukcesu.

Niekorzystne jest natomiast zdradzanie wszystkich szczegółów swojego życia, a zwłaszcza jego prywatnych aspektów. W myśl drugiej, istotnej zasady: co za dużo, to niezdrowo, pamiętajmy o ograniczaniu i selekcjonowaniu publikowanych w sieci informacji. Narzędzie, które ma być dla nas pomocne, wykorzystywane w niewłaściwy sposób, może okazać się bardzo szkodliwe.

Autorka: Aleksandra Frątczak

Polecamy również:

https://socialpress.pl

Może ci się spodobać
Rekrutacja w 4 prostych krokach
dobre praktyki rekrutacyjne
5 dobrych praktyk rekrutacyjnych